Pages

Wednesday, February 23, 2011

Desperate time need desperate measures …..

~ rupa2nya semua charger hp sma jek, cuma yg membezakan nya adalah 'port' utk charge ke hp … klu nokia 'port' dia either bulat besar or kecil, klu sony Ericson segi empat … tapi semua charger hp 'port' dia either bulat or bersegi .. tu jek ..

~ so camner aku leh wat kesimpulan camni? … sebab aku dah wat experiment … hahahahha .. nak jadi cerita, umah aku selalu 'electrip trip' mungkin fius besar tu dah 'tua' klu guna letrik terlebih jek sesuka hati dia trip … dah asik kena camtu charger hp aku tu pun makan hati gamaknya … pun rosak!!! … kuang ..kuang..kuang…

~ nak membeli baru, walau baru RM10-12 tapi duit jugak tu tau … kebetulan kat umah ada charger hp lama yg masih elok lagi .. so aku pun amik charger hp yg rosak tu, potong n amik dia punya 'port' n pasang kat charger hp lama yg elok lagi tu … so wayar merah cantum ke merah, wayar biru cantum ke hitam, pastu each wayar yg dah di cantum .. mesti balut ngan tape la … karang 'short' plak …

~ siap semua tu aku cuba ler pasang kat main plug .. yay .. dah leh guna … Alhamdulillah .. tak perlu nak beli charger baru … camner? … kreatifkan aku ni ….. sekali tu tak berapa lama guna pun rosak jugak charger tu … sama ler jugak sebab rosak letrik trip, tapi kali TNB punya pasal, derang wat upgrade … pastu tak bagitau … hampeh …

~ camner ni eh .. mana nak cekau charger eh … sekali tu teringat kat ofis ada charger sony Ericson, staff lama yg dah berenti tp tinggalkan charger dia … so aku amik charger tu dan 'operate' lagi sekali, kasi tukar 'port' dia … hehehehehhe … selamat lagi duit aku …

~ camtu la … kita kena panjang akal waktu idup kat dunia yg serba serbi mahal ni, walau kadang2 penjimatan tu amat sikit, tapi bila ko berpaling dah lihat kembali … pengorbanan dan pengalaman dari perkara menjadikan ko lebih bijak menangani situasi …

~ dari pasal yg kecil inilah jika ko tak mampu selesaikan tanpa berfikir … apatah lagi jika ko ditimpa masalah besar … tak kan masa tu baru terkial2 nak guna akal kan ?? … entah2 masa tu akal pun dah karat!!! … abislah …. Huhuhuhuhuhuhuhu …

No comments:

Post a Comment